Poetsen, poetsen, poetsen…

Tja, het is al weer 11 maanden geleden sinds mijn vorige post. Tijd gaat snel, zeker als je geen tijd hebt voor je hobby. Aan de baan is dan ook weinig gedaan en modelbouw heeft zich beperkt tot het maken van een diorama en wat klein werk.

Als de baan zolang stil ligt verzamelt zich natuurlijk ook een boel vuil op alles, dus ook op de rails. Gevolg: rijden gaat voor geen meter! Nu had ik dat probleem al langer, en tot nu toe probeerde ik met wasbenzine en een railgum de boel aan de praat te houden. Maar het bleef behelpen.Omdat een groot deel van de baan voorzien is van een tandrail, was het niet mogelijk een standaard railpoetser in te zetten. Ook de kleine boogstralen werken niet mee. Al langer liep ik met het idee zelf iets te maken, zodat het schoonmaken makkelijker zou gaan. Ergens op een forum zag ik een plaatje van een poetser met een losse rol en dat bracht mij op het idee om zelf een rol te maken met een uitsparing voor de tandrail. Een eerste poging om een rol uit hout te draaien mislukte (zou toch ook te licht zijn). Uiteindelijk heb ik de rol gemaakt uit 2 maten grijs electrabuis, met daarom een stuk stevig vilt. In de rol zit een zwaar stuk metaal.

De rol draait los in een uitsparing en rolt als het ware mee. De uitsparing is gemaakt met 2 stukjes kunststof hoekprofiel. Het vilt wordt bevochtigd met wasbenzine of railcleaner.

Om extra schoonmaakkracht te creëren heb ik ook een sleper met een stukje railgum toegevoegd. Deze is gemaakt van het metalen afdek schuifje van een 3,5″ diskette. Daarop is een stukje railgum geplakt en is in het midden weer een uitsparing gemaakt voor de tandrail. Vervolgens is ook nog wat extra gewicht toegevoegd in de vorm van een 10 mm bout/moer.

Op de foto zijn ook 2 buisjes te zien; in eerste instantie was het de bedoeling om daar 2 roterende borsteltjes op te plaatsen, welke vochtig werden gehouden met een schoonmaakvloeistof uit een tankje. Maar ik ben er nog niet uit hoe de aandrijving gerealiseerd moet worden. En de borstels waren te groot, zodat ze tegen de tandrail aan liepen. Voorlopig zit dit idee op de reservebank.

Werkt het? Ik geloof het wel, maar als de rail echt vies is, is de enige oplossing handmatig poetsen. Deze schoonmaker werkt wel goed voor het regelmatig schoon houden van de rail. Dus zal deze wagon t.z.t. worden afgebouwd tot een meer toonbaar model, zodat hij met de rest mee kan rijden. Overigens, het kost wel de nodige kracht, dus een stevige lok is vereist.

~ door tandradbaantje op 18-01-2012.

Geef een reactie

 
