(Kerst) diorama

Ik liep al een tijdje met het idee om voor de Kerst een diorama te maken met een kerkje en sneeuw, etc. Ook liep ik met het idee om eens wat te doen met geluid. Bij elkaar gevoegd leverde dat een kerkje met het geluid van o.a. kerkklokken en gezang.Omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van een netsnoer, is er voor gekozen te werken met oplaadbare batterijen. De verlichting wordt verzorgd door ledjes. De 4 AAA batterijen houden het met alleen verlichting ongeveer 6 uur uit, met geluid aan wat korter. Voor het geluid is een goedkoop MP3-speakersetje (Action, geloof ik) gesloopt. Eén speaker is naar beneden gericht, de ander naar boven. De versterker wordt gevoed door de batterijen. Verder is een oude MP3 speler (512 MB) gebruikt. Hierop zijn een aantal geluidsfragmenten gezet; deze zijn op internet te vinden. Ik heb de fragmenten wel aangepast door ze in te korten en vervolgens te verlengen met een stuk stilte. Daardoor luiden bijv. de klokken 30 sec lang en is het vervolgens 2 minuten stil. Door daar wat mee te spelen krijg je niet een constante stroom aan geluiden. Bij elkaar duurt het afspelen van alle nummers ongeveer een half uur.

Ik heb kerkklokken, preken, gezang en orgelspel elkaar laten afwisselen. En voor de kleintjes kan je tot slot nog vuurwerk laten horen.

~ door tandradbaantje op 18-01-2012.

Geef een reactie

 
