Nieuwe poging met klei

Nadat mijn vorige exercitie met klei op een volledig fiasco was uitgelopen, heb ik, geleerd van mijn fouten, een nieuwe poging gewaagd. Dit keer is de basis van de brug gemaakt van dun triplex.

De houten brug is behoourlijk stevig en zal hopelijk niet kromtrekken. Voor de klei heb ik gebruik gemaakt van de beroemde DAS klei. Deze is voor weinig geld te verkrijgen bij de Action. Het voordeel is dat de droogtijd lekker lang is, zodat je niet hoeft te haasten met het afwerken. Ook krimpt de klei niet bij het drogen, dus treden er geen krimpscheuren op.

De klei wordt met een wijnfles uitgerold tot plakken van ongeveer 2 mm dik. Werk op een glasplaat of granieten aanrecht, zodat de plak makkelijk loskomt. Voor het plaatsen van de klei op de ondergrond smeer je deze eerst in met onverdunde houtlijm (ook goedkoop in de schappen van de Action te vinden) voor een goede hechting. Uit ervaring kan ik je zeggen dat je deze stap niet moet vergeten!

Als alle zijden met klei bekleed zijn, komt het artistieke werk: het aanbrengen van het steen-motief. Ik gebruikte hiervoor een ijzeren stripje voor het grofweg aanbrengen van de voegen, zodat deze redelijk recht waren. Vervolgens pak je een grote spijker en een kleine schroevendraaier o.i.d. en ga je creatief te werk om het zo echt mogelijk te laten lijken. In het echt wordt er niet van mooie rechte en gave stenen gebruik gemaakt, dus zorg voor onregelmatigheden en beschadigingen. De voegen mogen best wat dieper zijn. Zorg er ook voor dat de voeg “om de hoek” doorloopt.

Voorzijde

Achterzijde

 

Na een droogtijd van enkele dagen kan de brug van een kleur worden voorzien. Ik heb als basiskleur eerst een grijs-variant gebruikt en daarna getracht een steenkleur te mengen. Na drogen heb ik enkele stenen een afwijkende kleur gegeven en middels de dry-brush techniek geprobeerd wat meer dieptewerking te creëren.

Op bovenstaande foto’s is de brug in het landschap ingebouwd. De Rotband is nog niet helemaal droog en de rotsblokken (van een gietvorm) steken doordat ze nog niet van kleur zijn voorzien een beetje bleek af.

Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. De volgende keer maak ik de stenen kleiner en moeten ze meer relief krijgen. Ook moet ik nog wat meer experimenteren met de kleuren en dry-brush techniek. Tot slot zal een volgende  brug wat eleganter moeten worden.

~ door tandradbaantje op 08-02-2011.

Geef een reactie

 
