Laat er licht zijn, vervolg

Al weer een tijdje geleden had ik aangekondigd dat ik de Edelweiss loc zou gaan voorzien van licht. Nu, dat is na heel wat priegelwerk gelukt en ik ben redelijk tevreden met het resultaat.

Zoals in mijn vorige artikel geschreven, maak ik gebruik van SMD leds. In dit geval duo leds met zowel warm wit als met rood. De lichtopbrengst is prima, meer dan voldoende. Om de opbrengst iets te dimmem heb ik een 1 KΩ weerstand gebruikt. De leds zijn d.m.v. dunne draadjes met elkaar in serie-schakeling verbonden, en wel zo dat er 2 wit licht geven en 2 rood (voor en achter). Tip voor de volgende keer: neem geen draadjes, maar een stukje stroken-printplaat; dat werkt een stuk makkelijker. Nu zit je continue te priegelen met de draadjes en het solderen is ook niet eenvoudig. Daarbij komt nog dat gesoldeerd op een printplaatje de verbinding met de leds veel minder kwetsbaar is en dat het monteren een stuk eenvoudiger gaat.

Om ruimte te maken voor montage moest een stukje van de gewichten worden weggehaald, en zijn de dummy lampen in de kap voorzichtig opengeboord. De ledjes zijn op het onderste deel van het frame gelijmd.

~ door tandradbaantje op 08-02-2011.

2 Reacties to “Laat er licht zijn, vervolg”

  1. […] steeds niet tevreden. Na mijn ervaring met SMD leds (zie ook het artikel over de Edelweiss loc en het vervolg) denk ik er nu over om de verlichtingseenheden te vervangen door printplaatjes met leds. De […]

  2. Joop,

    dat ziet er mooi uit!
    Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn Groene Karel, zoals je weet. Je oplossing voor de verlichting bij de Edelweislok vind ik inspirerend. Maar waar heb je die LEDjes vandaan?

    Groeten
    Hendrik Jan

Geef een reactie

 
