Digitaliseren Groene Karel

Al weer een tijd geleden heb ik de Fleischmann tandradloc “Groene Karel” voorzien van een decoder. Het nadeel van een kleine loc is altijd weer dat je een plaats moet weten te creëren voor de decoder.

In dit geval is de decoder aan de linkerzijde geplaatst. Daarvoor moest wel eerst een stuk van het gewicht afgezaagd worden. Daarna is er een stukje dun stevig plastic aangeplakt, waarop met foamtape de decoder is geplakt. Zo is ook de achterzijde geïsoleerd. De decoder zit precies onder het raam; je ziet alleen nog maar het tandwiel…

Natuurlijk is ook het gebruikelijke werk uitgevoerd, zoals het isoleren van het motorschild, de ontstoorspoel en condensator verwijderd en de bedradingaangelegd.

Wat meer hoofdbrekens leverde de verlichting op. Omdat het frame en de metalen gewichten met de massa verbonden zijn, moet je er zeker van zijn dat de verlichting nergens contact kan maken met het frame. Gezien de beperkte ruimte is dat geen sinecure. Allereerst wordt de koperen strip in de kap verwijderd. Deze doet dienst als massaverbinding voor de verlichting. Daarna moet er een massadraad worden aangelegd. Ik heb meteen ook de draden voor de verlichting vervangen door dunnere exemplaren.

Om kortsluiting te voorkomen heb ik zowel voor als achter de metalen delen voorzien van stevig tape. Dit moet secuur worden gedaan, omdat er grote kans op ongewenst contact bestaat, met als gevolg rookontwikkeling uit de decoder….

Als alles is gemonteer

 

 

d

 

en gecontroleerd is het tijd voor een proefrit. Deze verliep prima, maar toen de kap gemonteerd was deed eerst de verlichting het niet en vervolgens trad er kortsluiting op. Er moest meer ruimte worden vrijgemaakt voor de verlichting en de isolatie was op één plaats beschadigd. Toen dat verholpen was liep de loc prima.

De loc functioneert nu al een jaar zonder problemen, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Na mijn ervaring met SMD leds (zie ook het artikel over de Edelweiss loc en het vervolg) denk ik er nu over om de verlichtingseenheden te vervangen door printplaatjes met leds. De onderste leds kunnen dan duo leds (rood en wit) zijn, en de bovenste alleen wit. Door de printplaatjes op het frame te monteren is het mogelijk om de bedrading beter weg te werken en de (de-)montage van de kap makkelijker te maken. We gaan het nog verder uitzoeken.

~ door tandradbaantje op 08-02-2011.

4 Reacties to “Digitaliseren Groene Karel”

  1. Hoi,

    ik zou bijna denken dat mijn vragen je geïnspireerd hebben om het hele verhaal op je site te zetten.
    Dank je.
    Overigens weer een mooi gevalletje convergente evolutie: ook ik had bedacht dat de beste plek voor de decoder links-achter is.
    Maar dat had je al gelezen op beneluxspoor natuurlijk.
    Zo, nu maar eens een ijzerzaag zoeken.

    groet
    Hendrik Jan

    • Daar kan je wel eens gelijk in hebben….
      Het was één van de onderwerpen waar ik nog een artikel aan moest wijden en ik had zowaar even tijd.

      Joop

  2. Hoi, ik heb overlaatst ook zo’n Groene Karel omgegouwd. Ik heb echter problemen met de verlichting. Bij mij blijft een kant branden en als ik de andere zijde durf aansluiten krijg ik kortsluiting. Kan je mij eens zeggen of laten zien waar jij uw witte en gele draad hebt aangesloten? En moet er nog een andere draad aangesloten worden?

    • Beste Peter,

      Ik neem aan dat je in ieder geval de lampjes en de bedrading voor en achter afzonderlijk gecontroleerd hebt. Verder moet je opletten dat de metalen strip, die tussen de twee lampjes zitten, verwijderd is, omdat deze ook contact maakt met het chassis. Dus de bedrading voor de verlichting gaat rechtstreeks naar de lampjes, maar let op, als je achter de verlichting afwisselend wit/rood wil hebben, moet je de draad van de verlichting voor ook achter aansluiten. Het metaal van de lamphouder is de massa. Let ook op dat er geen sluiting ontstaat tussen de aansluitlipjes van de lampen en de extra gewichten. Ik heb daar wat extra Duck-tape gebruikt voor de isolatie. En de lampjes kan je makkelijk vooraf controleren op 12 V.

      Groeten,

      Joop

Geef een reactie

 
