Laat er licht zijn…

Het volgende project wat ik ga aanpakken, is het voorzien van de Edelweiss loc van licht. Veel ruimte is er niet, dus dat wordt priegelen. Mijn plan is om gebruik te maken van tweekleurige SMD ledjes. Eerst dacht ik per lichtpunt twee SMD ledjes te monteren (wit en rood), maar ik ben bang dat dit niet goed uitkomt achter het te boren gaatje. Al zoekende kwam ik op een Duitse site met allerhande ledjes, waaronder de Bi-Color PLCC-2 3528 ledjes (rood en warm-wit). Kost ook geen dr*l: 10 stuks voor € 3,79 + € 1,19 verzendkosten.

Het voordeel van deze ledjes is dat er in één behuizing twee afzonderlijke ledjes zitten. Bij andere ledjes heb je soms dat wisseling van polariteit de kleur van het licht verandert, maar dat gaat niet lukken bij aansluiting op een decoder.

De volgende stap is het voorzichtig uitboren van de imitatie lampen. De gaten moeten dan gevuld worden met een glasachtige substantie. Ik wil de ledjes op het frame monteren en dus niet in de kap zelf. Omdat de loc klein is, is er weinig ruimte voor al de kabels.

Ook een uitdaging is het solderen van de draadjes aan de SMD ledjes; deze zijn 3,5 * 2,8 mm groot. Één keer niezen en je bent ze kwijt….

Wordt vervolgd…

~ door tandradbaantje op 20-09-2010.

2 Reacties to “Laat er licht zijn…”

  1. […] in mijn vorige artikel geschreven, maak ik gebruik van SMD leds. In dit geval duo leds met zowel warm wit als met rood. De […]

  2. […] zonder problemen, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Na mijn ervaring met SMD leds (zie ook het artikel over de Edelweiss loc en het vervolg) denk ik er nu over om de verlichtingseenheden te vervangen door printplaatjes met […]

Geef een reactie

 
