Betere stroomafname

De twee-assige Edelweiss loc heeft grote problemen met de stroomafname, zeker als de baan vies is, of op de Fleischmann wissels met kunststof hartstuk. Ergens had ik eens een idee gelezen over een oplossing van eenzelfde probleem middels extra slepers rechtstreeks op de rail.

Provisorische montage

Het idee is simpel: neem een stukje printplaat en soldeer daar verende lipjes op. Zorg dat de beide lipjes onderling geïsoleerd zijn en plaats het geheel onder loc. Zo gezegd, zo gedaan, en het resulaat is verbluffend. Als de loc en baan schoon zijn, dan kan deze met minimale snelheid rijden zonder regelmatig stil te vallen.

Nog wel wat aantekeningen:

  • ik heb de lipjes iets te dicht bij de wielen geplaatst. Mijn idee was dat je hiermee voorkwam dat de lipjes naast de rail terecht kwamen in krappe bochten, maar dat valt wel mee. Nu heb je wat grotere kans dat zowel wiel als lipje op hetzelfde stukje vieze rail staan.
  • gebruik licht verend materiaal, omdat de (aangedreven) as van de loc anders opgetild wordt, hetgeen gevolgen heeft voor de trekkracht. Deze neemt sowieso af, maar was in dit geval niet zo’n probleem, omdat het een tandradloc betreft.
  • de buiging van de lipjes moet je proefondervindelijk vaststellen, zodat de loc niet kan blijven haken achter een stukje ongelijke rail of las.
  • de afstelling van de lipjes in de breedte is ook van belang, omdat je anders kortsluiting kan krijgen op wissels: het lipje raakt dan de andere rail nabij het hartstuk.

Nagenoeg onzichtbaar

~ door tandradbaantje op 20-09-2010.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: