Bedieningspaneel

Voorzijde bedieningspaneel

Het was een klusje wat al een hele tijd op mijn agenda stond: een bedieningspaneel maken. Alle onderdelen waren al lang binnen, alleen het ontbrak zoals gewoonlijk weer eens aan tijd (en prioriteit).

Het paneel is heel eenvoudig gehouden. Omdat ik gebruik maak van de Roco Lokmaus 2 voor het rijden, is het paneel bedoeld voor de bediening van de wissels, ontkoppelrail, seinen en het licht. Ook komt er terugmelding van bezette sporen middels LEDjes. Begonnen is met een houten frame. Aan één zijde zijn 2 gaten gemaakt voor de 25-D connectoren. Het feitelijke paneel bestaat uit een kunststof plaatje, waarop met een marker het schematisch railplan is getekend.

De wissels worden bediend door tuimelschakelaars (2-voudig om), welke naast de getekende wissel wordt geplaatst. Hoewel de schakelaar al min of meer de stand van de wissel aangeeft, heb ik ook LEDjes toegevoegd. Deze staan paralel over de schakelaar, zodat er een kleine stroom gaat lopen via de wisselspoel. Uiteraard een weerstand van 1K toegevoegd. NB: dit werkt alleen maar als er gebruik wordt gemaakt van wisselstellers met eindafschakeling. Voordeel van deze schakeling is de eenvoud (geen extra draden) en de LEDjes branden alleen als de wissel echt om is.

De ontkoppelrail wordt middels eenvoudige drukschakelaars bediend. Verder zijn er nog twee hoofdschakelaars gemonteerd en zijn al vast een paar LEDjes gemonteerd voor de terugmelding van onzichtbare railsecties.

Het paneel wordt aangesloten middels twee 25-D connectoren (seriële PC stekkers). Ik zag het niet zo zitten om de kabels rechtstreeks aan te sluiten en het monteren van alle onderdelen gaat zo een stuk eenvoudiger. Voor de bekabeling naar de baan heb ik CAT-5 netwerk kabels. Hiervan had ik nog voldoende stukken liggen.Vanwege de geringe afmetingen van de pinnen en draden heb ik de voeding verdeeld over meerdere aansluitingen. Zo is ook het licht en de voeding van de ontkoppelrails via een aparte pin gevoed. Voor wat betreft de kleuren van de draden heb ik me niet zo druk gemaakt. Wat ik wel meteen gedaan heb, is een tabel maken van de verschillende aansluitingen en kabels. Zo is later snel terug te zoeken welke draad welke functie heeft.

Achterzijde (draden nog niet gebundeld)

De volgende stap is het inbouwen van de bezetmelders. Daarvoor heb ik bij Conrad een viervoudige bezetmelder aangeschaft. Feitelijk is dit een TAMS product. Omdat het een bouwpakket is, moet ik nog even een avondje solderen en alles inbouwen. De bezetmelder beschikt over LEDjes op de printplaat, welke ik ga verplaatsen naar het bedieningspaneel. De tweede 25-D connector gaat ingezet worden voor de verbinding naar de verschillende railsecties en de voeding. Zodra dit gerealiseerd is, zal ik melden wat het resultaat is.

~ door tandradbaantje op 20-09-2010.

Geef een reactie

 
