Kleine halteplaats

Ik had de bouwdoos van Auhagen (Kleiner Haltepunkt Holzmühle – 11357) al een tijdje in de kast liggen. Pas nu (in de herfstvakantie) had ik eindelijk de tijd en rust om het eens in elkaar te zetten. Wat opviel is dat de kleuren van het model zo uit de doos niet echt realistisch zijn. Daarom eerst maar eens met kwast en roller aan de slag. Eerst de basiskleur opbrengen en dan, als die droog is, volgens de dry-brush techniek de accenten aanbrengen. Ik had er wel e.e.a. over gelezen, maar nog nooit in de praktijk gebracht. Na wat oefenen viel het resultaat me niet tegen.

P1010238

Na het drogen van de verf kon worden begonnen met het inelkaar zetten. Opvallend was dat alles goed pastte. Het was niet nodig veel bij te vijlen. Er worden 2 voorkanten meegeleverd: één met een open wachtruimte, en één met een gesloten wachtruimte. De laatste heb ik gebruikt.

P1010244

Natuurlijk moest er ook nog verlichting worden aangebracht. Ik heb er voor gekozen dat alleen de wachtkamer verlicht werd. Er wordt geen binnen-bekleding bijgeleverd, dus heb ik de binnenzijde van een dekkende werflaag tegen doorschijnen voorzien. Als verlichtingsbron wordt een gewoon lampje gebruikt.

Ook buiten moest er verlichting komen. Ik heb daar gekozen voor 2 SMD ledjes (Conrad). Deze miniatuur ledjes met draad geven bijzonder veel licht. Bij 12 V moet er wel een voorschakel weerstand gebruikt worden. In dit geval heb ik één weerstand van 1K gebruikt en staan de ledjes paralel. Volgens mijn berekening en meting zou een weerstand van 500 ohm ook goed zijn. Echter, de leds produceren niet veel extra licht bij een grotere stroom (tot 20 mA).

Omdat de leds erg wit licht produceren (er bestaan ook warm-wit ledjes), heb ik ze aangetipt met een beetje gele verf. Het resultaat vind ik OK.

P1010242

~ door tandradbaantje op 28-10-2009.

Geef een reactie

 
