Gips smeren

De rotswand rechts-achter heeft vorm gekregen. Vooraf is de bergwand dicht gemaakt m.b.v. karton uit de bananendozen. Het voordeel van dit karton is dat, als het met een plantenspuit natgemaakt is, het goed gevormd kan worden. Bovendien is het spul goedkoop (= gratis) en makkelijk te verwerken en te plakken. Ik vind het een handige werkwijze, omdat ik dan een beter idee krijg van het eindresultaat. Klopt het naar je idee niet, dan haal je het makkelijk weg en begin je opnieuw. Of je maakt het karton weer nat zodat je het anders kan vormen.

Bij kleinere stukken is het karton voldoende sterk, maar bij grotere stukken is het raadzaam om met hard karton (ook wer van bananendozen) de boel te verstevigen. Alles kan je met houtlijm of het lijmpistool makkelijk plakken.

De volgende stap was het aanbrengen van een laag stuckwerk. Ik heb voor een klein deel gebruik gemaakt van Knauff Rotband en voor een ander deel van Knauff ModelGips. Het eerste beviel mij beter, omdat Modelgips erg snel droogt; je moet binnen 10 min het gips aanbrengen, daarna is het al zover opgedroogt dat het niet meer werkbaar is. Rotband droogt langzamer en de structuur doet mij denken aan grovere rotsen. De hechting op het karton is naar mijn idee goed, maar dat moet nog blijken in de toekomst.

Bij het smeren moet je je fantasie de vrije loop laten. Het resultaat moet een beetje natuurlijk overkomen, maar jij maakt uit hoe dat is. Natuurlijk zorg je voor schuine groeven, uitstekende richels, etc. Denk daarbij aan je vakanties in de bergen, en bedenk wat voor soort gesteente je wil nabootsen.

Natuurlijk wordt de gipswand pas een rotswand als er wat met verf gewerkt is. Ik heb gebruik gemaakt van grijze waterverf die sterk wordt verdund. De eerste laag heb ik wat donkerder gemaakt (wel erg verdunnen). Daarna heb ik wat extra wit toegevoegd om stukken wat lichter te maken. Daarbij zorg je er voor dat alleen de uitstekende delen geraakt worden. Ook hier weer zorgen dat de verf goed verdund is. Het motto is: beter te weinig verf dan te veel!

Tot slot ga je met heel weinig lichtgrijze tot witte verf heel licht over de randen van de rotsen, zodat de buitenste randen net geraakt worden. Het is deze handeling die de rotsen ‘echt’ maken.

Als finishing touch is de bergwand voorzien van wat groene vegetaties in de vorm van grassen en struiken. Maar daar moet nog het e.e.a. gedaan worden.

P1000241

~ door tandradbaantje op 08-06-2009.

Geef een reactie

 
