Er gras over laten groeien

Het is al weer een tijdje geleden dat deze blog bijgewerkt is. Één van de zaken die sinds de vorige keer gerealiseerd is, is een eigen ‘grasmaster’ op basis van een electrische vliegenmepper. Het idee is afkomstig van N-Project.org (prima site met veel info). Mijn variant heeft echter geen theezeefje, maar een PVC mof, met daarin een stukje gaas.P1000236

De bouw is echt heel simpel: vliegenmepper openschroeven, verwijder het blad, fröbel er een stukje pijp aan, stukje metaalgaas erin (geplakt met secondenlijm), draadje eraan solderen en nog een draadje voor de massaverbinding. En het staat vrij om zelf je eigen idee te volgen.

Ik heb bewust voor een stukje PVC pijp gekozen, omdat ik bang was dat met een theezeefje het lastig was om kleinere oppervlakten te behandelen. En aangezien mijn baan niet al te groot is, leek me dit wat makkelijker. Een ander voordeel was dat ik nog een dop had die er netjes op pastte.P1000237

Vervolgens heb ik een proefstukje gemaakt en dat ingesmeerd met witte houtlijm. Met een natte kwast de lijmverdeeld, een schroef erin en dan maar strooien. Het eerste wat opviel is dat het gras er niet uit schiet. Maar door zachtjes tikken op het handvat lukte het redelijk. Er komt ook niet veel gras tegelijk uit, zodat het geheel redelijk doseerbaar is. Ik had van Noch een pakket met verschillende kleuren en verschillende lengtes gras aangeschaft en heb wat proefjes genomen. Het resultaat was bevredigend: het merendeel van de vezels stonden netjes overeind, ook de lange vezels. Conclusie: missie geslaagd. Nu een keer inzetten op de baan voor het echte werk.

NB: ik maak nu gebruik van oplaadbare batterijen. Deze zijn 1,2 V. Ik ga nog proberen wat er gebeurt als ik gewone batterijken van 1,5 V gebruik. Eens kijken of het resultaat dan nog beter wordt.

P1000240

~ door tandradbaantje op 08-06-2009.

Geef een reactie

 
