Electra

Er is gewerkt aan de electra. Alles komt samen op één punt, vanwaar de aansluiting naar het bedieningspaneel en de voeding wordt gemaakt. Omdat de baan in secties is ingedeeld, kan (in de toekomst) signalering per sectie worden toegepast. Daarvoor is per sectie de rechter rail geïsoleerd van de rest en komt er een draad naar het centrale punt. De bedoeling is om met stroomdetectie te gaan werken.

Het centraalpunt bestaat uit een dubbele rij kroonsteentjes (18 stuks per rij). Hier komen alle aansluitingen voor de secties, de massa, de wissels, ontkoppelrails en verlichting samen. Er is gewerkt met UTP kabels (8 draadjes). Hoewel er gestreefd wordt naar standaardisatie, is er niet altijd gebruik gemaakt van een standaard kleurentabel. Dan zouden er meer kabels getrokken moeten worden.

dscf0074

 

 

 

Onder de baan loopt een dubbele ringleiding: 1 draad voor de massa van de rail en 1 draad voor de massa van de wissels. Deze draad is wat dikker dan de rest om stroomverlies tegen te gaan. Op verschillende punten zijn kroonsteentjes gemonteerd, zodat je daar makkelijk een aansluiting kan maken.

dscf0075Het centraalpunt is gemonteerd op een los blok, dat makkelijk naar buiten kan worden getrokken om erbij te kunnen.

~ door tandradbaantje op 08-04-2009.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: