Knutselen met klei

Midden-achter is een brug gepland en deze had ik al eerder uit karton vervaardigd. Nu had ik in meerdere fora gelezen hoe je met klei een realistisch ogende steenstructuur kan maken, dus een pakje (kinder-)klei aangeschaft.

De methode is niet moeilijk: neem een stuk klei en rol deze plat tot een dikte van 1 tot 2 mm. Smeer het oppervlak waarop de klei moet komen in met witte houtlijm en plak vervolgens de plak klei erop. Daarna randen afsnijden en laten aansluiten op de andere vlakken. Werk rustig door, want de klei wordt pas na een uur hard.

De volgende stap is het aanbrengen van de steenstructuur. Hiervoor heb ik een kleine schroevendraaier, een priem en een grote spijker gebruikt. De laatste gaf voor mij het beste resultaat. Ook moet je niet meteen in de verse klei aan de slag gaan, omdat die dan nog te zacht is. Ik heb ook nog een stalen liniaal gebruikt om de horizontale groeven in te drukken. Zo voorkom je dat het voegwerk schots en scheefs gaat lopen.

Na de eerste groef-actie komt het nabewerken. Recht toe-recht aan groeven doen een beetje onnatuurlijk aan. Ik heb bij willekeurige stenen de hoeken wat afgerond en de stenen wat “beschadigd”. Ook zijn de kruispunten van de ingesneden groeven wat netter gemaakt. Net als bij zoveel andere zaken geldt hier: volg je eigen idee en gevoel.

De hele brug was in een uurtje op deze wijze bekleed en ik was tevreden. Nu alleen nog maar een nachtje laten drogen….

Eerste klei resultaat

De volgende dag volgde de teleurstelling. De brug was krom getrokken en op sommige plaatsen was de klei gebarsten. Hier was niets meer aan te doen. Waar was het mis gegaan? Zelf denk ik aan de volgende fouten:

  • de brug was gemaakt van karton van een pak Corn Flakes. Dat is makkelijk te verwerken, maar is niet al te stevig.
  • wellicht de verkeerde klei gebruikt die bij het drogen krimpt
  • wellicht te snel laten drogen

In ieder geval ga (moet) ik een nieuwe brug maken, deze keer van hout. En voordat ik weer met klei aan de slag ga, ga ik eerst uitzoeken of de door mij gebruikte klei te veel krimpt bij het drogen en of bijv Das klei (wordt vaak genoemd en geroemd) beter is. De foute brug kan ik in ieder geval gebruiken als testobject voor het verven.

Kromgetrokken...

en gebarsten.

~ door tandradbaantje op 18-03-2010.

Eén reactie to “Knutselen met klei”

  1. [...] mijn vorige exercitie met klei op een volledig fiasco was uitgelopen, heb ik, geleerd van mijn fouten, een nieuwe poging [...]

Geef een reactie

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

